EdzésJournals

Izomláz? Mozogjak rá vagy sem?

calisthenics edzés budapest work out edzésterv erősító edzésterv nőknek

A köztudatban legelterjedtebb elmélet, hogy, ha izomlázad van, akkor bizony rá kell mozogni és elmúlik hamar. Viszont a valóságban ez a ‘tanács’ közel sem mindig válik be, sőt van, hogy csak rosszabb lesz a helyzet, mint előtte volt.
Jogosan tehetjük fel tehát a kérdést: most akkor mi van? Miért van az, hogy egyszer segít a mozgás, valamikor meg nem?
A válasz egyszerűen annyi, hogy nem mindig ugyanolyan izomlázunk van. Történetesen 3 különböző forrása is lehet a fájdalomnak.

A legismertebb ok, a nagy intenzitású terhelés hatására történő tejsav felhalmozódás. Ilyenkor az izmok a savas közegben irritálódnak és begyulladnak. Ebben az esetben a másnapi sportolás kifejezetten ajánlott, mivel a mozgás következtében felgyorsult anyagcsere folyamatoknak köszönhetően gyorsabban szállítódik el a tejsav, ezzel megszüntetve a gyulladás okozó savas közeget.

A másik kiváltó ok a szabadgyökök miatti izomgyulladás. Ekkor a hosszan tartó terhelésnek köszönhetően szabadgyökök keletkeznek. Ezek a vegyületek elősegítik a fáradást, felhalmozódásuk pedig gyulladást okoz. Rendszeres edzéssel viszont fejleszteni tudjuk az izmok ellenállását a szabadgyökök hatása ellen. Éppen ezért javasolt itt is az alacsony intenzitású mozgás az adaptáció elősegítésére.

A harmadik ok a túlzott terhelésre bekövetkező mikrosérülések az izmokban. Ekkor nem igazán tanácsolt, hogy másnap mozogjatok. Az izmaitok ilyenkor sokkal sérülékenyebbek és csak több bajt okozna, ha rádolgoznátok. Célszerűbb tehát a néhány napos pihenő.

De honnan tudhatjuk, hogy mikor melyik izomlázunk van? Számos esetben az izomláz a lehetséges mechanizmusok keverékeként jelentkezik. De alapvetően a megelőző edzés milyenségéből tudod ezt megállapítani. Ha edzetlen vagy és mondjuk hosszantartó mozgást végeztél alacsony intenzitáson akkor szabadgyökök okozta izomlázad van.

Ha rövid időtartam alatt kellett nagy intenzitáson dolgozni, mondjuk sprintelned, akkor tejsav felhalmozódás történt. Amennyiben viszont valószínűsíthető, hogy a terhelés volt túlzott (nehezebb súlyok) akkor bizony az izmaid mikrosérüléséről van szó. Ilyenkor kivételesen megbocsájtható, ha kihagyod az aznapi edzést. 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük