EdzésJournals

Állóképesség vs. Erő

edzés, calisthenics tréning, work out edzés budapesten nőknek

Megfigyelted már, hogy mennyire másként néz ki egy sprinter és egy távfutó? Hasonlítsd csak össze Usian Boltot és Eliud Kipchogeot!
Usian jellemzően erős testalkattal rendelkezik, míg a maratonista Eliud vékony és szikár. Természetesen ez a különböző edzés módszereknek is köszönhető, de az igazság az, hogy a kinézetük a genetikának nagyobb mértékben köszönhető.
Nem mindegy ugyanis, hogy az ember, milyen izomrostösszetételt örököl. Alapvetően 3 felé izomrosttípust tudunk megkülönböztetni egymástól:

* lassú oxidatív (SO) vörös
* gyors glikolítikus (FG) fehér
* gyors oxidatív glikolítikus (FOG) vegyes

Az utóbbi kettőt az egyszerűség kedvéért egynek kezelem, hiszen csak az oxigén felhasználásuk mennyiségében van különbség. Tehát beszélünk lassú vörös és gyors fehér izomrostokról. Onnan tudod ezt a legkönnyebben megjegyezni, hogy a vörös szint a vérben is megtalálható mioglobin adja a vörös rostoknak, magyarán jobban ellátott vérrel az izom és így hosszabb ideig tud teljesíteni, lassabban fárad el. A fehér pedig ennek pont az ellentéte.

A LASSÚ izomrost kisebb erővel bír összehúzódni, de ezt nagyon hosszú ideig fenn tudja tartani, míg a GYORS rövid ideig, de jóval nagyobb kontrakcióra képes. Jellemzően mindenkiben van ilyen és olyan is, az arányuk az, ami eldönti, hogy ki miben lesz sikeres. Ebből egyenesen következik, hogy azok a személyek, akiknek több vörös izomrostjuk van, azok jobbak az  állóképességi sportokban, akiknek még fehér azok a rövidtávú  sportokban eredményesebben.

Természetesen a képlet nem ennyire egyszerű, ahogy elsőnek leírom, hiszen az izomrost összetétel testrészenként változhat, sőt előfordulhat, hogy a fehér izomrostok

izomrost összetétel tesztmegfelelő edzéssel vörössé alakulnak át. De vajon, honnan tudatjuk meg, hogy nekünk milyen izomrost összetételünk van?

A teszt elég egyszerű és bármelyik izomcsoportra elvégezheted. Válasz ki egy súlyt, amit még épphogy megtudsz emelni egyszer. Ezután egyre kisebb súllyal végezd el ugyanezt a feladatot annyiszor amennyiszer bírod. Az ismétléseket pihenést nélkül hajtsd végre. Az adatokból készíts grafikont, melynek az alakjából meg fogod tudni mondani, hogy adott izomcsoportod izomrostösszetétele mi. Az ablakból tudod majd meg milyen típus vagy.

A fehér
B vörös
C vegyes

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük